Recension av Lasaros tårar, Henrik Tord: Inte lika träffsäkert som debuten - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Lasaros tårar, Henrik Tord

Inte lika träffsäkert som debuten

Det är för många slumpmässiga sammanträffanden och märkliga beslut av de inblandade"
Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3
Bok-
presentation:
Lasaros tårar
Författar-
presentation:
Henrik Tord
Pocket
Finns i lager, 69 kr
Häftad
Finns i lager, 262 kr

I Henrik Tords nya thriller ”Lasaros tårar” utspelar sig handlingen delvis i Sverige och delvis i Asien, precis som i hans första bok ”Kum”. Centrala teman är kärlek, utanförskap och revansch.

Upplägget i Tords båda böcker liknar varandra på flera sätt, men uppföljaren har inte samma träffsäkerhet som den rosade debuten.

Två spår leder fram till det som är nutid i boken. En Lucianatt tjugofem år tidigare inträffade något som nästan fick Lorens att ta sitt liv, eller blev han jagad upp på rälsen? Som vuxen är han nästan lika utanför och ensam som i sökandet i tonåren när största trösten fanns att hitta i The Cures depprock. Fortfarande finns de gamla plågoandarna i Avesta kvar, med endast marginellt mer civiliserat beteende. Nu är dock Sunee på väg från Thailand och han ser fram emot att de ensamma dagarna ska vara över.

Som thriller tappar boken fart allt eftersom förvecklingarna i relationerna mellan Avestaborna rullas upp. Det är människor som är besvikna på hur livet blev och de är inte förmögna att kommunicera det till andra på ett vettigt sätt. De är som långsinta, småaktiga tonåringar när de bevakar varandra och söker egoistisk bekräftelse.

Vad är man inte beredd att göra för kärleken? I bokens andra spår följer Erland sin Ingbritt på missionärsresor och hamnar till slut i djungeln på gränsen mellan Thailand och Burma. Men konflikter gör att de avskiljs från sin församling och får ”starta eget”. De hamnar allt djupare i skogen och möter inhemska traditioner. Det barnlösa paret får så småningom en förvildad flicka att ta hand om, samtidigt som olyckor drabbar dem. Religion, vidskepelse och opium i en salig blandning leder till ett galet kaos.

Skildringen av parets tid i djungeln på 1970-talet är bokens mest intressanta del. Där finns en spännande ovisshet i hur de fasansfulla händelserna hänger ihop med resten av berättelsen. Som läsare grips man av de dramatiska upplevelser som Erland i första hand är med om; hallucinationer, det våldsamma barnets härjningar och levande döda. Man kommer nära inpå genom Tords intensiva och ibland suggestiva bildspråk.

Människosynen i Tords böcker är mörk. Det är de osympatiska dragen som dominerar personbeskrivningarna; egoism, hämndbegär, svartsjuka, kränkande beteende med mera. Genom att karaktärernas tidigare erfarenheter och inre tankar redovisas får man visserligen en förståelse för beteendet. Men som läsare kan man lätt tappa intresset när personerna, som till stor del är fullt medvetna om sin brist på moral, är så hopplösa. Till slut bryr man sig inte riktigt om vad som ska hända med dem.

Liksom i ”Kum” löper det en röd tråd i berättelsen mellan tidigare handlingar och senare konsekvenser. Många får betala för gamla synder. Men denna gång är följderna både överdrivna och orimliga, vilket sänker intrycket av boken. Det är för många slumpmässiga sammanträffanden och märkliga beslut av de inblandade för att upplösningen ska kännas trovärdig. Spänningen räddas delvis av det driv som finns i texten och de detaljer som tidigare har planterats för att få sin förklaring på slutet.

Profil: Henrik Elstad

Mottagen: 3 april 2014

 

Anmäl textfel

 Intervjuer 
Hans debutbok föddes ur frustration

Subtil samhällskritik i Henrik Tords thriller om gruvlig hämnd

Hans debutbok föddes ur frustration

En av alla spänningsromaner som kommer ut lagom till påsken 2012 är Henrik Tords ”Kum” – en gastkramande thriller som utspelar sig i Asien. Boken föddes ur ilskan över den utbredda barnprostitutionen runt om i regionen – och en frustration över att människor värderas olika.

Mellan raderna sipprar ett budskap fram.

– Men det var inget jag medvetet tänkte på när jag skrev. Jag ville bara skriva om något som berörde mig. I första hand är det en spänningsroman, säger han

Läs mer ...

Utgivning

Laboon : vågen som äter människor

av Henrik Tord
Inbunden, Finns i lager, 253 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr
Häftad, Finns i lager, 262 kr

Kum : (khmer: ung. oproportionerlig hämnd) : thriller

av Henrik Tord
Mikael och Cecilia lever ett priviligierat liv i Singapore med po...
MP3 CD, Finns i lager, 289 kr
Pocket, Finns i lager, 66 kr

Lasaros tårar

av Henrik Tord
Pocket, Finns i lager, 69 kr
Häftad, Finns i lager, 262 kr

Kum: khmer: ung. oproportionerlig hämnd

av Henrik Tord
En thriller som utspelar sig i Asien i Singapore, Shanghai och Kambodja i en värld där klyftorna mellan fattiga och rika är gigantiska. Turistparadisets glittrande yta krackelerar när det västerländska priviligerade paret Mikael och Cecilia hamnar i ett kidnappningsdrama.

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Spänning som gränsar till skräck

Recension: Vittne av Caroline Mitchell

Med världsbygge och persongalleri som fängslar och berör

Recension: Czentes Omega av Anna Jakobsson Lund

Färden mot upplysning

Recension: Labyrint Illumination av Karin Pasche

En dag på förskolan

Recension: Allan och Mike: Vi leker att jag är din pappa av Tora von Platen

Livscoachen hela veckan

Recension: Tänk positivt annars kan du dö av Marie Tillman
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB