Recension av Amatka, Karin Tidbeck: Dystopi om språkets makt - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Amatka, Karin Tidbeck

Dystopi om språkets makt

Tidbeck skriver avskalat och låter språket anpassas till hur berättelsen och Vanjas tillvaro förändras"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Amatka
Författar-
presentation:
Karin Tidbeck

Det verkar vara strålande tider för dystopier just nu. Karin Tidbecks debutroman "Amatka" är ett exempel på en ganska typisk dystopisk roman om en skara människor som har skapat ett nytt samhälle.

Hungerspelen gör stor succé och Metro-böckerna om ett samhälle i framtida Ryssland får efterföljare och det går att räkna upp fler exempel. Kanske är det miljöhoten, Maya-kalendrar och annat som får oss att läsa berättelser om en värld efter katastrofen. Dystopierna skrämmer och ger samtidigt hopp om att även efter en apokalyps kan det finnas förutsättningar för liv.

I Karin Tidbecks "Amatka" lever människorna med traumat från undergången som gjorde slut på den gamla världen och försöker på olika sätt undvika en återupprepning.

Vanja kommer från Essre till staden Amatka i periferin för att undersöka medborgarnas hygienvanor. I arbetet med sin rapport upptäcker hon att det finns saker som undanhålls medborgarna och bland annat börjar Styrelsen samla in allt ”finpapper”. Den svampaktiga massa som används både till livsmedel och som material för tillverkning odlas i utrymmen under Amatka och det verkar vara något problem med materialet. I samband med hennes undersökning träffar hon Nina, vars barn bor på barnhuset och Vanja bestämmer sig för att stanna kvar i staden efter utfört uppdrag. Tillsammans med bibliotekarien Evgen försöker hon bland annat ta reda på vad som hände Berols Anna, författaren som sägs ha dött i samband med att en grupp människor lämnade Amatka för att bilda en ny koloni.

I Amatka är allt underordnat kollektivet och individens uppgift är att bidra till det. Det är ofrånkomligt att dra paralleller till andra kollektivistiska system, såväl i litteraturen som i verkligheten. Det finns drag både från Fahrenheit 451 och Sovjetunionen. Ledordet är att allt ska vara som förut i kolonin. Styrelsen sätter upp regler och en byråkrati för att övervaka att medborgarna följer detta, helst av egen vilja. I Amatka är det språkets makt som är nyckeln för att bringa ordning i en osäker värld. Den som kontrollerar orden, kan också styra människorna, tingen och historien. Vanjas frigörelseprocess handlar mycket om att erövra språket för att kunna använda det till egna tolkningar av det hon ser och upplever.

Tidbeck skriver avskalat och låter språket anpassas till hur berättelsen och Vanjas tillvaro förändras. Stämningen växlar mellan en grå vardag i det byråkratiskt uppstyrda samhället och en värld som är mer otydlig i konturerna, men som ger hopp om en framtid med mer mångfald. Det finns starka krafter som försöker motverka det som anses som samhällets förfall. Skildringen av individens kamp för sin egen uppfattning blir efterhand allt mer suggestiv och drömlik, för att inte tala om skräckinjagande.

Profil: Henrik Elstad

Mottagen: 3 oktober 2012

 

Anmäl textfel

 Recensioner 

Recension av Amatka, Karin Tidbeck

Avskalat om dystopisk framtid

Jag kan inte sätta fingret på det, men trots att det är elegant skrivet och har ett oerhört talande språk så räcker det inte hela vägen"
Med ett avskalat och precist språk berättar Karin Tidbeck en klassisk dystopiberättelse. Något har gått fruktansvärt fel för några generationer sedan och det som människan trodde var naturens lagar är inte längre applicerbara på den nya miljö som framträder. Genom att upprätta strikta lagar och hårda regler hoppas de efterlevande att kunna upprätta någon slags värld där det &au...
Recension av profil: Emma Kreü

Utgivning

Jag har lagt min sjukdom på dig: novell

av Karin Tidbeck
Den väntar på henne inne på psykiatrikerns kontor. Sorgebocken. D...

Amatka

av Karin Tidbeck
Debutroman som utspelar sig i en parallell värld, fylld av inslag av science fiction och fantasy.

Blodsband

av Karin Tidbeck
Jag gjorde dig i en konservburk. Det var en av de där fattigburka...

Jagannath

av Karin Tidbeck
Inuti Mors enorma kropp föddes ännu ett barn. Det slank ur födslo...

Vem är Arvid Pekon?

av Karin Tidbeck
Kvinnan som blir gravid med en ångmaskin. Växeltelefonisten som f...

Utgivning - andra språk

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En nessersk feelgood

Recension: Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv av Håkan Nesser

Från Sargassohavet och tillbaka igen

Recension: Ålevangeliet : Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk av Patrik Svensson

Humor och inlevelseförmåga i läsvärd roman

Recension: Vissla i mörker av Emma Healey

Samma typ av annorlunda böcker

Recension: Det slutna sällskapet av Elizabeth Klehfoth

Förändring på gott och ont

Recension: Systerklockorna av Lars Mytting
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB