Recension av Kvinnan i sanden, Kobo Abé: Oförutsägbar som en dröm - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Kvinnan i sanden, Kobo Abé

Oförutsägbar som en dröm

Det skulle inte vara svårt att dra paralleller till ”Processen” eller ”Slottet”. Oförmögen som mannen är att varken komma undan eller få en förklaring till varför han hålls fången"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Kvinnan i sanden
Författar-
presentation:
Kobo Abé

I Kobo Abés klasiker från 1962 beger sig en insektssamlare iväg för studier och försvinner spårlöst. Han dödförklaras några år senare. I själva verket hålls han mot sin vilja fånge i en by på kusten. En by som varje dag kämpar för att inte dränkas i sand.

Mannen besöker byn under sin resa och inkvarteras för natten hos en kvinna som bor i ett hus, nedsjunket och omgiven av sand. Nästa dag är den enda vägen upp, en repstege, borta. Mannen blir kvar i huset, längre och längre innan han inser att han är fången.

Att läsa ”Kvinnan i sanden” känns som att läsa en av Franz Kafkas romaner. Det skulle inte vara svårt att dra paralleller till ”Processen” eller ”Slottet”. Oförmögen som mannen är att varken komma undan eller få en förklaring till varför han hålls fången. Varje natt skyfflar den titulära kvinnan undan sanden som ständigt drar in över byn. Mannen är ständigt nära, eller mitt uppe i, ett sammanbrott. Han försöker fly, han klagar och försöker rationalisera sanden som har en nästan övernaturlig karaktär.

Man skulle kunna jämföra ”Kvinnan i sanden” med den magiska realismen, Haruki Murakami eller som sagt; Kafka. Men Kobo Abe är mest sig själv. Som författaren Inger Edelfeldt uttrycker det i förordet:

”Två hundra sidor om livet i den skoningslösa gropen – närhet, våld, sårbarhet, förtvivlan, märklig ”vardag”, sexualitet, flyktförsök, vissa minnen.”

För till skillnad från influenserna så accepterar mannen inte det övernaturliga i situationen, han rationaliserar, han är inte lakonisk som vissa av Murakamis karaktärer, han rasar och till skillnad från Kafkas verk finns här hopp, till och med glädje, om än kortvarig.

Men om mannen är protagonisten, så är det inte han som glänser i romanen. Han är riktigt osympatisk oavsett hur orättvis hans fångenskap än kan tyckas. Tvärtom är det kvinnan som är den läsaren sympatiserar med; hon som bor i ett ruckel, belagt i ett hål i sanden, som varje natt kämpar med att skyffla undan sanden, sover på dagen när sanden ligger brännhet och trots det försöker göra det bekvämt för mannen. Hon sympatiserar med honom även om hon är resignerad inför livet hon måste leva. Hon är änka, hennes familj dog i sanden och oavsett hur orättvist, stundtals rent avskyvärt, mannen behandlar henne. Hon fortsätter orubberligt sitt liv. Lika stark som innan. Lika oföränderlig som sanden runt henne. Hon ger läsaren hopp. Lika oförutsägbar som en dröm.

Profil: Mikael Rapp

Mottagen: 18 februari 2015

 

Anmäl textfel

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Spänning som gränsar till skräck

Recension: Vittne av Caroline Mitchell

Med världsbygge och persongalleri som fängslar och berör

Recension: Czentes Omega av Anna Jakobsson Lund

Färden mot upplysning

Recension: Labyrint Illumination av Karin Pasche

En dag på förskolan

Recension: Allan och Mike: Vi leker att jag är din pappa av Tora von Platen

Livscoachen hela veckan

Recension: Tänk positivt annars kan du dö av Marie Tillman
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB