Mamma är trots allt bara en människa - LitteraturMagazinet

 Essäer 
Mamma är trots allt bara en människa
Bok-
presentation:
Mor, mamma, morsan
Författar-
presentation:
Aase Berg
Jag skulle aldrig ljuga för dig
Moa Herngren
Felicia försvann
Felicia Feldt
Inbunden
260 kr
CD-skiva
316 kr
Pocket
66 kr
Mest om min mamma
Nina Lekander
Häftad
190 kr
Tätt intill dagarna : berättelsen om min mor
Mustafa Can
En mammas dagbok eller hur det blev när barnet kom ut
Karin Milles
Ensamma mamman
Cecilia Torudd
Uppdrag: Mamma: Berättelser från en ny generation mammor
Karin Salmson
Bitterfittan
Maria Sveland
Pocket
69 kr

Modern och mammarollen diskuteras flitigt i litteraturen

Mamma är trots allt bara en människa

I god tid inför Mors dag den 27 maj släpptes mammaantologin "Mor mamma morsan" där 13 författare och kulturpersonligheter skildrar sin mamma. En rad starka portätt av olika mammor träder fram. Men det finns fler mammaskildringar.

Jag gräver utan problem fram ett tiotal mammaböcker efter en snabb genomgång av mina egna bokhyllor – både böcker där barn skriver om sina mammor och böcker där mammor skildrar sin egen mammaroll.

Efter att ha läst ”Mor mamma morsan” blir det tydligt att den eviga frågan vad det gäller mammor är slitningen mellan roll och människa, mellan självuppoffring och egna behov.

Att bli mamma handlar inte bara om att bli en människa som har ett barn att ta hand om – det handlar om att få en mängd förväntningar och attribut hängda på sina axlar.

Hur väl mammorna, morsorna, mödrarna lyckas balansera, navigera och införliva alla mammaförväntningar och mammaattribut med de egna behoven verkar inte bara leda till att hon själv blir lyckligare. Hon får dessutom en mildare dom från sina barn.

Två andra färska mammaböcker är Moa Herngrens ”Jag skulle aldrig ljuga för dig” och Felicia Feldts uppgörelsebok med mamman Anna Wahlgren, ”Felicia försvann”. De är på sätt två poler vad det gäller självuppoffring kontra de egna behoven.

I ”Jag skulle aldrig ljuga för dig” håller mamman Cecilia Albert fullkomligt på att gå under i den självuppoffrande mammarollen. Hon har utplånat alla andra sidor hos sig själv utom den som ger och ger av sin kärlekskraft. Hon existerar inte längre som en individ och människa utanför rollen. Det går käpprätt åt helvete och lösningen – som gör både henne själv och hennes barn lyckligare – blir att börja ta reda på vem hon själv är. Som människa.

I ”Felicia försvann” får vi å andra sidan veta hur det går för en mamma som väljer den andra vägen – den där modern sätter sina egna egna behov främst. När mamman inte viker en tum från sina egna lustar, sitt jobb och sina önskningar går det också åt pipan – åtminstone i relationen till ett av barnen. Sida för sida, i en lågmäld men svidande uppgörelse, smulas mamman Anna Wahlgren sönder och samman av barnet Felicia. Att inte uppoffra sig för sina barn blir här den största synden av alla för en mor. Det straffas med döden i en fiktiv begravning där dottern inte ens förmår gråta.

Betydligt mer kärleksfulla och nyanserade mammaporträtt hittar jag i Nina Lekanders ”Mest om min mamma” och Mustafa Cans ”Tätt intill dagarna”. Här skildras mammor som nu är döda men som gjorde så gott de kunde, präglade av sin situation och sin tid. 

I ”Mor mamma morsan” har de olika skribenterna inte lika mycket utrymme på sig att skriva in alla nyanser – även om de gör sitt bästa. Det blir skärvor med mest fokus på det såriga. När jag intervjuade Sonja Schwartzenberger, en av redaktörerna för boken, berättade hon att idén från början var att skriva en hyllningsbok om mammor. Men redaktörernas höga ambitioner om att inte "väja för svärtan" gör att boken mer än något annat landar i en berättelse om hur svårt det kan vara att vara människa och samtidigt mamma.

En fråga som ställs i ”Mor mamma morsan” av Roberth Ericsson, en av bokens redaktörer, är varför människor i egentligen väljer att bli föräldrar. Han iakttar en mamma som stretar mot dagis med två skrikande barn mitt i morgonrusningen och frågar sig varför hon – och alla andra kämpande mammor – valt att försätta sig i den situationen.

”För att det är kul? Knappast. För att det förväntas av henne? Kanske. För att hennes föräldrar gjorde det? Sannolikt, ja.”

Jag skulle vilja tillägga: För hon är en biologisk varelse.

I skildringarna där mödrar skriver om den egna mammarollen blir denna drivkraft tydlig. Att snusa på sin nyfödda bebis, att känna sparkarna i magen under graviditeten, att känna tjocka bebisarmar krama – alltihop beskrivs andäktigt i termer av ”en nåd” och ”mirakel”.

”Jag har väntat hela livet på det här” skriver Karin Milles när hon ser på sin nyfödda dotter i ”En mammas dagbok” (2003) . I ”Kvarstenen” (på svenska 1968) låter Margret Drabble sin så intellektuella och tänkande huvudperson till slut ge upp allt motstånd mot kärleken till barnet.

”Där låg hon med slutna ögon och händerna mjukt knutna på kudden och jag insåg att det var för sent, alldeles på tok för sent. Jag kunde inte längre känna för någon vad jag kände för mitt barn.”

I den klassiska antologin ”Uppdrag: mamma” (2002) kryllar det också av den typen av beskrivningar. Men boken präglas framför allt av avklädda beskrivningar över de jobbiga – såriga bröstvårtor, smärtsamma, förlossningar, problem i relationen, sömnbrist, känslor av att ha förlorat sig själv och så vidare. Maria Sveland tar över den stafettpinnen och brer på än mer i ”Bitterfittan” (2007).

Till sist hittar jag ett bortglömt seriealbum av Cecilia Torudd, ”Ensamma mamman”. Här finns den vardagliga mamman som gnäller över brödsmulor, släpar hem matkassar, tjatar om läxor – och samtidigt är helt igenom människa.

Och det är kanske där vi landar – att vara mamma är trots allt bara att vara människa. 


Profil: Hanna Modigh Glansholm

25 maj 2012
 

Anmäl textfel

 Mors dag-special 

Mer om mammor i LitteraturMagazinet

Recensioner:
"Mor mamma morsa", redaktörer Sonja Schwarzenberger och Roberth Ericsson
"Jag skulle aldrig ljuga för dig" av Moa Herngren
"Felicia försvann" av Felicia Feldt
"Trädgårdshoran" av Lotta C Persson

Krönika
"Mamma är trots allt bara en människa", Hanna Modigh Glansholm läser mamma-böcker

Intervju
"Vi tyckte att mödrarna fattades" intervju med Sonja Schwarzenberger om antologin "Mor mamma morsa"

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Läsvärd spänningsdebut från Luxemburg

Recension: Tolken av Jenny Runesson

Jag saknar en gestaltning

Recension: Tullias värld av Kerstin Ekman

Känsligt men segt om de fångna

Recension: Ödesmark av Stina Jackson

Kärlek i den eviga staden

Recension: Den sista sommaren av Gianfranco Calligarich

Stark kombination av humor och elände

Recension: Queenie av Candice Carty-Williams
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB