Recension av Utan personligt ansvar, Lena Andersson: Lena Anderssons antihjältinna gör nya misstag i kärlekens namn - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Lena Anderssons antihjältinna gör nya misstag i kärlekens namn
Foto: Ulla Montan

LitteraturMagazinets recension av Utan personligt ansvar, Lena Andersson

Lena Anderssons antihjältinna gör nya misstag i kärlekens namn

Det är plågsamt att läsa hur Ester gör sig fin inför deras möten som Olof plötsligt avbokar"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Utan personligt ansvar
Författar-
presentation:
Lena Andersson
Inbunden
Finns i lager, 271 kr
CD-skiva
Finns i lager, 367 kr
MP3 CD
Finns i lager, 325 kr

Lena Andersson gör återigen en djupdykning i mekanismerna kring känslomässig masochism.

Ester Nilsson gör det igen. Faller handlöst för en man som är henne underlägsen intellektuellt, men överlägsen i kärlekens maktspel. Det som borde vara enkelt blir svårt, för världen styrs inte heller denna gång av sanning och logik.

Lena Anderssons andra roman om Ester Nilssons öden och äventyr, ”Utan personligt ansvar”, börjar fem år efter att historien i ”Egenmäktigt förfarande” slutar och Hugo Rask försvinner ur Esters liv. Inte mycket tycks ha hänt den naivistiska karaktären, förutom att hon har lärt sig spela spelet lite bättre än sist.

I den ettåriga relationen med Hugo Rask, stod det snabbt klart att det var han som styrde händelserna (och ickehändelserna) med Ester Nilsson. I den nya relationen med Olof Sten, som varar i drygt fyra år, har spelet i sig inte förändrats, bara Esters strategi.

Olof Sten är skådespelare och har en roll i en pjäs som skrivits av Ester Nilsson. Den heter ”Tresamhet” och handlar om en man inlåst i ett olyckligt äktenskap, men som inte förmår lämna sin fru.

Eftersom livet och fiktionen tycks vara sammanflätat och cirkulärt inleder Ester och den gifte Olof ett förhållande. Ester blir Älskarinnan. Och så inleds fyra år av desperat längtan efter närhet och att få vara den enda kvinnan i Olofs liv.

Kärleken är hos Lena Andersson ett maktspel, byggt på en handel med känslomässigt kapital. Balans på de älskandes konto är dock väldigt sällsynt, förmodligen för att relationen mellan Ester och Olof i grunden är ojämlik. Hon älskar, han blir älskad. Men Ester drivs av en outhärdlig tro på att resten av världen är beskaffad på det sätt hon ser den. Allt tolkas till fördel för hur det borde vara, även Olofs brist på vilja att välja.

Olof ömsom lockar in Ester i sin värld, ömsom utestänger henne. Han ger henne komplimanger och han förödmjukar henne. Han lovar aldrig något i varken ord, eller handling, men i Esters välvilliga kärlekstörst lovar han allt. Om inte i dag, så i morgon ska han lämna sin fru för att bara vara hennes. Ester lever inte livet, hon tolkar det.

Det är plågsamt att läsa hur Ester gör sig fin inför deras möten som Olof plötsligt avbokar, hur han förbjuder henne att sms:a när det finns risk att hans fru blir misstänksam, att hon köper en bil enkom för att kunna skjutsa honom till diverse teaterföreställningar och hur hon ordlöst gör sig osynlig på offentliga platser för att han inte ska bli för nervös över att synas med henne.

Det är plågsamt att se hur den förbehållslösa kärlekens förnedring accepteras av Ester. För även hon vet det som alla vet: Att Olof är en parasit som behöver Esters näring för att leva sitt förljugna liv. Men eftersom han är den hon valt att älska, så älskar hon allt med honom. Som en mor alltid älskar sitt barn.

Olof är expert på handel med relationskapital, men Ester är inte så dålig på det heller. Hennes handlösa kapitulerande inför sina känslor för Olof och hans smickrade reaktion på detta föder och göder en känslomässigt masochistisk relation. För Ester blir njutningen likställd med smärtan av Olofs dominanta styrning av deras förhållande.

Men där Olof har makten över kroppen och känslorna, har Ester makten över intellektet, över logiken och förnuftet. Hon har ett annat åtråvärt kapital som Olof Sten, liksom Hugo Rask, saknar. När Ester verbalt punkterar Olof får vi veta att ”Ester fick intryck av att han njöt, så som han alltid njutit när Ester läxat upp honom. Precis som en lydig hund betydde tonen och fastheten allt, orden föga”.

Lena Anderssons roman är en både enerverande och fascinerande studie i konsten att tålmodigt hoppas, tills hopplösheten är det enda som återstår. Det är en ångestladdad berättelse om en kompromisslös övertygelse om att kärlekens renhet övervinner människans solkiga inre. Det är därför vi älskar Ester Nilsson och det är därför hon alltid kommer att förbli ensam.

Profil: Vesna Prekopic

Mottagen: 9 november 2014

 

Anmäl textfel

 Intervjuer 
En motvilligt folkkär författare

Möt Lena Andersson efter Augustpriset

En motvilligt folkkär författare

Lena Andersson har synts och hörts lite överallt sedan hon debuterade med “Var det bra så?” 1999. Men det var under 2013 som hon slog igenom på riktigt bred front när “Egenmäktigt förfarande” vann Augustpriset. LitteraturMagazinet fick en pratstund med en motvillig kändis.

Läs mer ...

Utgivning

Allt Allvarligt talat

av Lena Andersson
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Grupptillhörighet är inte politik

av Lena Andersson
Flexband, Finns i lager, 42 kr

Mer allvarligt talat

av Lena Andersson
Inbunden, Finns i lager, 208 kr

Lena Andersson Pocketbox

av Lena Andersson
Övrigt, Finns i lager, 298 kr

Allvarligt talat

av Lena Andersson
Inbunden, Finns i lager, 208 kr

Utan personligt ansvar

av Lena Andersson
Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting. F...
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
CD-skiva, Finns i lager, 367 kr
MP3 CD, Finns i lager, 325 kr

Miami

av Lena Andersson
Topp 10 Miami tar dig raka vägen till det bästa som Miami har att...

Var det bra så? / Lättläst

av Lena Andersson
Lotta och hennes klasskompisar växer upp i höghusen i Stensby und...
Häftad, Finns i lager, 102 kr

Egenmäktigt förfarande : en roman om kärlek

av Lena Andersson
Vinnare av Augustpriset 2013 i kategorin Årets svenska skönlitter...
Inbunden, Finns i lager, 262 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr
CD-skiva, Finns i lager, 361 kr
MP3 CD, Finns i lager, 325 kr

Costa Blanca

av Lena Andersson
Oavsett om du reser första klass eller med liten reskassa tar dig...

Förnuft och högmod : artiklar - prosa - pjäser

av Lena Andersson
Lena Andersson är en av de vassaste och mest kompromisslösa skrib...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Duck City Ljudbok

av Lena Andersson
Duck City är belägrat. Regeringen iscensätter Operation Ahab för ...

Var det bra så?

av Lena Andersson
Den här utgåvan är slut och ersätts av en ny pocketutgåva med ISB...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Du är alltså svensk? : en triptyk

av Lena Andersson
Fatima har kommit till Sverige som flykting och behöver ett jobb....

Var det bra så? : Roman

av Lena Andersson
En brandfackla, eller snarare en Molotovcocktail om hur folkhem...

Du är alltså svensk?

av Lena Andersson
"Detta är briljant politisk satir. Den är hård mot de hårda struk...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Duck City

av Lena Andersson
”En satir bör vara rolig och Lena Andersson är djävulskt rolig … ...
Pocket, Finns i lager, 51 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Slutspelat

av Lena Andersson
Slutspelat är en roman som utforskar fanatismens psykiska uttryck...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Lilla kotten sjunger : en samling visor

av Lena Andersson
Denna cd bygger på en sångbok med samma namn. Här finns några av ...

Utgivning - andra språk

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Från Sargassohavet och tillbaka igen

Recension: Ålevangeliet : Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk av Patrik Svensson

Humor och inlevelseförmåga i läsvärd roman

Recension: Vissla i mörker av Emma Healey

Samma typ av annorlunda böcker

Recension: Det slutna sällskapet av Elizabeth Klehfoth

Förändring på gott och ont

Recension: Systerklockorna av Lars Mytting

Fjorton karameller som ingen är den andra lik

Recension: Leka vuxen av Marica Källner
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB