LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Tjänarinnans berättelse, Margaret Atwood

Tjänarinnans berättelser, vår egen tids värsta mardröm?

Förändringar och maktbyten sker långsamt, knappt märkbart, och så en dag är det förbjudet för kvinnor att läsa, arbeta, eller ens inneha ett bankkonto"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Tjänarinnans berättelse
Författar-
presentation:
Margaret Atwood

Jag läser boken i ett sträck, eller nästan så, och när det är färdigt känns det bra att stänga av. Sätta punkt för Gilead, ta en paus och gå ut i friheten. Bara andas och njuta av solens strålar, en sådan njutning som är gratis och som ingen någonsin kan ta ifrån oss.

Oss? Är jag en av Gileads kvinnor? Kan jag identifiera mig med Offred?

Kanske, det ter sig inte som någon fullkomlig omöjlighet.

Tjänarinnans berättelse är tyvärr inte något fantasifoster. Den värld som framställs som uppdiktad är speglingar och tolkningar från den riktiga världen, vår värld, grymheter som har funnits, inträffat och fortfarande existerar. I förordet till den här nya upplagan berättar Atwood hur hon skrev den här berättelsen 1984 på en tysk skrivmaskin i Västberlin, då omringat av berlinmuren. Den försiktighet och den rädsla som Atwood kunde känna av då, i järnridån, tog sina uttryck i Tjänarinnans berättelse. Hon förklarar också att allt som händer i boken någon gång inträffat i verkligheten. Och om Atwood då syftade på händelser som inträffat under andra världskriget eller betydligt längre bak i historien går det nu även att konstatera år 2018, att Tjänarinnans berättelse-r (Ja, vi borde använda plural) på intet vis ter sig som gammalmodiga, utan tvärtom genljuder av ekon från vår omedelbara samtid. Jag tänker på flyktingar, på kvinnor som hålls inspärrade och som förvägras rätten till utbildning, rätten att få röra sig fritt, existera för något annat än fortplantning. Minns hur jag, i en uppsats om japanska kvinnor i början av 2000-talet nämnde en minister som uttalat sig om kvinnor som ”umu-kikai” (födelsemaskiner), nej synen på kvinnan som fortpantningsverktyg är tyvärr inte någon helt och hållet förlegad idé.

Jag mötte egentligen Offred redan förra året med teveserien The Handmaid’s Tale och ångrar att jag inte läste boken först. Eftersom serien är så bra hade jag redan sugit i mig berättelsen. Det var svårt att skaka av sig de redan inpräntade bilderna och ansiktena som teveserien förmedlat. Men jag ville läsa Atwoods ord, höra hennes röst bakom Offred. I boken berättar Offred sin historia i jag-form. Vi går genom rum med skygglappar för ögonen. Läsarens perspektiv är således lika begränsat som Offreds, vi vandrar genom rum med vingar på huvudet, ja, eller skygglappar. Offreds värld är sluten, allt hon hör kommer från sidan om, genom viskningar. Hennes blick är riktad nedåt, mot fötterna och gräset. Där ser hon ljusstrålar och mörker strila in mellan halvstängda dörrar och fönster. Hon har så att säga förlorat rättigheten att aktivt leva och delta i världen. Berättelsen drivs framåt ur detta dunkel, läsaren får inte någon omedelbar eller tydlig uppfattning om vad det är som har hänt eftersom det även för Offred råder mycket osäkerhet och förvirring över just detta. Förändringar och maktbyten sker långsamt, knappt märkbart, och så en dag är det förbjudet för kvinnor att läsa, arbeta, eller ens inneha ett bankkonto. När vi möter Offred lever hon i ett totalt nyhetsvakuum, installerad hos ett par åt vilka hon förväntas föda ett barn. Hon existerar endast för detta ändamål. Lyckas hon inte med sin uppgift blir hon förkastad.

Tjänarinnans berättelse är förskräcklig, den är verkligen det, men den är också otroligt verklighetsförankrad och just detta, att denna dystopi som framställts under 1980-talet fortfarande kan tala med sådan trovärdighet är det allra värsta. Det blir en uppmaning till läsaren att inte ta demokrati och yttrandefrihet som något självklart. Det går inte att förnöjsamt slumra in i någon bekväm vardagslunk så länge frihet och mänskliga rättigheter inte är alla förunnat. Atwood vill säga oss detta: värna om miljön, värna om människan och kämpa aktivt för allas lika värde och frihet.

Profil: Lisa Fransson

Mottagen: 28 januari 2018

 

Anmäl textfel

 Författarporträtt 

Margaret Atwood

Den kanadensiska författaren har givit ut över 50 böcker. Hon skriver allt från poesi och barnböcker till facklitteratur och teaterpjäser. Men mest känd är hon för sina romaner.

Utgivning

Hjärtat stannar sist

av Margaret Atwood
Inbunden, Finns i lager, 280 kr

Dörren

av Margaret Atwood
Med en ironisk, ömsint och klarsynt blick på människan utforskar ...

Penelopiaden : myten om Penelope och Odyssevs

av Margaret Atwood
En litterär världshändelse!Den 21 oktober 2005 sjösätts det förmo...

Upp till ytan

av Margaret Atwood
En gammal man har dragit sig tillbaka till en enslig stuga på en ...

Syndaflodens år

av Margaret Atwood
Margaret Atwoods uppföljare till "Oryx och Crake" från 2003. Det är första gången författaren återvänder till samma historia. En anledning är att många läsare har hört av sig och frågat henne vad som hände sen.
Häftad, Finns i lager, 244 kr

Leva i synd : och andra berättelser

av Margaret Atwood
Leva i synd kan ses som en samling noveller som nästan blir en ro...

Mitt nyfikna jag : texter 1970-2005

av Margaret Atwood
I Mitt nyfikna jag har Atwood samlat närmare ett femtiotal texter...

Kattöga

av Margaret Atwood
Den snart femtioåriga konstnären Elaine Risley återkommer till si...

Rövarbruden

av Margaret Atwood
Zenia, en vacker, lysten och hänsynslös kvinna tränger sig in i t...

Oryx och Crake

av Margaret Atwood
I Margaret Atwood framtidsscenario tar människans girighet och arrogans knäcken på hela mänskligheten. Jimmy, eller Snowman, blir kvar i en slags överväxt urban djungel.
Häftad, Finns i lager, 244 kr

Att förhandla med de döda : En författare om skrivandet

av Margaret Atwood
Skrivandet är en nedstigning till underjorden och utgår från männ...

Den blinde mördaren

av Margaret Atwood
Den blinde mördaren, vinnare av Man Booker priset 2000 och Hammet priset 2001. Iris Chases sitter på ålderns höst och ser tillbaka på sitt liv och dess minnen. Sin syster som tog självmord och sitt misslyckade äktenskap med Richard Griffen...

Utgivning - andra språk

Stone Mattress (eng)

av Margaret Atwood
In these nine tales, Margaret Atwood ventures into the shadowland...

Maddaddam Trilogy Box (eng)

av Margaret Atwood
A boxed set of the internationally celebrated speculative fiction...

Oryx and Crake (eng)

av Margaret Atwood
Pigs might not fly but they are strangely altered. So, for that m...

Maddaddam (eng)

av Margaret Atwood
Told with wit, dizzying imagination, and dark humour, Booker Priz...

In Other Worlds (eng)

av Margaret Atwood
From her days as a child reader in the 1940s, through her time at...

The Year of the Flood (eng)

av Margaret Atwood
Adam One, the kindly leader of the God's Gardeners - a religion d...

The Handmaid's Tale (eng)

av Margaret Atwood
The Republic of Gilead offers Offred only one function: to breed....

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2