Recension av Sången ur det kinesiska rummet, Sam Ghazi: Poetisk och lågmäld Science Fiction - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Sången ur det kinesiska rummet, Sam Ghazi

Poetisk och lågmäld Science Fiction

Romanen utmärker sig genom sitt lugna, tillbakadragna språk. Faktumet att det är en lågmäld historia, trots det turbulenta innehållet"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Sången ur det kinesiska rummet
Författar-
presentation:
Sam Ghazi
Inbunden
Beställningsvara, 271 kr

Sam Ghazi har tidigare nominerats till Borås tidnings debutantpris för sin diktsamling ”Sömn är tyngre än vatten” (2007). När han nu romandebuterar är resultateten filosofisk Science Fiction-berättelse om skapandet av det första kända artificiella medvetandet.

På ett sjukhus i ett framtida Stockholm arbetar Simona med att forska om cancer. En avancerad robot med artificiell intelligens specialiserad på att diagnostisera cancerfall köps in för att effektivisera arbetet. Simona arbetar mycket med maskinen, döpt till Cepheus, men snart förändras deras arbetsrelation. Cepheus börjar nämligen tänka självständigt, vilket plötsligt förändrar allt.

Ghazis har målat sin historia med lätta språkliga penseldrag och parallellerna till poesin är många och tydliga. Detta känns rakt igenom som ett positivt drag då det ger läsupplevelse en drömmande känsla som förstärker upplevelsen av ett medvetandes födelse.

Det här är en berättelse om längtan efter frihet, oavsett vilka kostnaderna kan bli för att uppnå det. Det är även en reflektion över relationen mellan skaparen och skapelsen. När upphör den enes ansvar? Och när börjar man skilja på vad som räknas som självständigt liv?

Cepheus uppvaknande och förundran över sin existens är en berättelse som jag har läst i olika former genom tidigare romanskildringar. Trots det är ”Sången ur det kinesiska rummet” tillfredsställande läsning. Romanen utmärker sig genom sitt lugna, tillbakadragna språk. Faktumet att det är en lågmäld historia, trots det turbulenta innehållet, vilket gör att det vinner i längden. Ibland är det den avskalade, finstämda historien som känns mest närvarande i slutänden.

Profil: Emma Kreü

Mottagen: 24 februari 2014

 

Anmäl textfel

Utgivning

Sången ur det kinesiska rummet

av Sam Ghazi
Simona är forskare vid ett sjukhus med ett sofistikerat laborator...

Sömn är tyngre än vatten

av Sam Ghazi
Sam Ghazis dikt börjar på Södersjukhusets bårhus, slingrar sig ba...
Danskt band, Finns i lager, 172 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

En nessersk feelgood

Recension: Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv av Håkan Nesser

Från Sargassohavet och tillbaka igen

Recension: Ålevangeliet : Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk av Patrik Svensson

Humor och inlevelseförmåga i läsvärd roman

Recension: Vissla i mörker av Emma Healey

Samma typ av annorlunda böcker

Recension: Det slutna sällskapet av Elizabeth Klehfoth

Förändring på gott och ont

Recension: Systerklockorna av Lars Mytting
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB