Recension av Den sista sommaren, Gianfranco Calligarich: Kärlek i den eviga staden - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Den sista sommaren, Gianfranco Calligarich

Kärlek i den eviga staden

Med en obeveklig kronologi rör sig berättelsen mot slutet, som tycks allt mer oundvikligt men aldrig förutsägbart"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Den sista sommaren
Författar-
presentation:
Gianfranco Calligarich

På senare år har Gianfranco Calligarichs ”Den sista sommaren” återupptäckts som en modern klassiker. I Italien däremot har den ständigt funnit nya generationer läsare sedan den publicerades 1973, då i en begränsad upplaga som länge räknades som en raritet på antikvariaten.

"Den sista sommaren" cirkulerade i bokcirklar och blev föremål för avhandlingar innan den 2010 trycktes i en ny upplaga och fann en bred läsekrets, som vidgades ytterligare när den upptäcktes av utländska förlag. Nu finns den tillgänglig på svenska i översättning av Ida Andersen.

Ramberättelsen är enkel: den unge Leo kommer till den eviga staden Rom för att söka sig en framtid som journalist. Men framför allt för att festa och leva ett frimodigt liv innan vuxenlivets alla förpliktelser tar vid. Dessutom träffar han Arianna, den vackra och sköra! Historien anlägger Leos perspektiv i en jag-berättelse som utspelar sig i den tid i ungdomen när allt står och väger, när någonting annat är på väg att bryta in. Trots att romanen är berättad ur Leos perspektiv är den lika mycket Ariannas och i viss mån även den eviga stadens berättelse.

Gianfranco Calligarich är född 1947 och flyttade i unga år till Rom där han bland annat har varit verksam som journalist och dramaförfattare, främst för Tv. Dessutom har han skrivit en handfull romaner sedan debuten. Med en lågmält berättande prosa, som utan några stora gester gestaltar Leo och Ariannas destruktiva kärlekshistoria, fångar författaren både en tidskänsla och en brytningsperiods alla mekanismer. Fontänerna, torgen, Spanska trappan, horderna av turister: allt detta bildar en värmedallrande fond till den ensamhet som kan uppstå bland alla andra människor. Med en obeveklig kronologi rör sig berättelsen mot slutet, som tycks allt mer oundvikligt men aldrig förutsägbart. Därför är det en välgärning att vi äntligen får ta del av denna italienska lilla pärla, länge betraktad som en kultbok men som nu är vida spridd över världen.

Profil: Ulf Malmqvist

Mottagen: 18 april 2020

 

Anmäl textfel

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Grymma fäder, misshandlade barn

Recension: Leona. Öga för öga av Jenny Rogneby

Skitigt, uppkäftigt och genuint

Recension: Livet är en jävla fest av Simon Hanselmann

Gammal kärlek rostar aldrig?

Recension: Tistelhonung av Sara Paborn

Mordgåta på lättsamt allvar

Recension: Den sorgsne busschauffören från Alster av Håkan Nesser

Kort och lång resa bort och hem

Recension: I lögn och lust av Pernilla Lindroos
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB