Lättläst så funkar det - Häftad
Finns i lager,
479 kr
|
Lättläst så funkar det
Av Maria Sundin
|
Bok- presentation: |
Lättläst så funkar det |
|
Författar- presentation: |
Maria Sundin |
|
Häftad
Finns i lager,
479 kr
|
|
Utgåvor
Över två miljoner svenskar har svårt att läsa. Så svårt att de inte kan läsa en nyhetsartikel med god förståelse eller fylla i en blankett. Det kan bero på att de är nybörjare på svenska, att de har ett funktionshinder eller att de bara är ovana läsare. Många av dem behöver riktigt lättlästa texter. I boken får du lära dig att skriva texter som når fram till de flesta läsare oavsett hinder.
Över två miljoner svenskar har svårt att läsa. Så svårt att de inte kan läsa en nyhetsartikel med god förståelse eller fylla i en blankett. Det kan bero på att de är nybörjare på svenska, att de har ett funktionshinder eller att de bara är ovana läsare. Många av dem behöver riktigt lättlästa texter. I boken Lättläst får du lära dig att skriva texter som når fram till de flesta läsare oavsett hinder.
Då kan det se ut så här:
Lättlästa texter är korta,
och välstrukturerade.
De innehåller lättlästa meningar
och begripliga ord.
Ibland är raderna avbrutna,
ungefär som i poesi.
När du skriver lättläst
får du tänka lite annorlunda.
Du ska inte bara skriva begripligt,
utan riktigt begripligt.
Lättlästa texter är till för
människor som har svårt att läsa.
Maria Sundin är författare och språkkonsult. Hon har tidigare skrivit Tillgängliga webbplatser i praktiken och kapitlet Webb för alla i Textvård.
Bok: 137121
Anmäl textfel