Nya rön om barns läsning
Samtal om läsning skapar läsglädje
Hur inspireras barn att sluka böcker? Catarina Schmidt, doktorand vid Örebros universitet, har gjort en undersökning som visar att det är otroligt viktigt att prata med barnen om böckerna de läst.
För att bättre förstå hur barns läsande och skrivande utvecklas har Catarina Schmidt, doktorand vid Örebros universitet, undersökt hur barn i årskurs tre till fem använder skriftspråket både i och utanför skolan.
"För att barn ska nå läsförståelse och upptäcka det fantastiska med att läsa måste de få prata om vad de läser," säger hon i en intervju på forskning.se.
Läsning i sig är redan obligatorisk i skolan – men Catarina menar att barnen måste få fler tillfällen att prata om det de läst.
Detta är även viktigt utanför skolan där föräldrar, eller andra anhöriga, kan vara till stor hjälp. "De kan följa med till biblioteket, läsa högt för barnen och passa på att läsa själva samtidigt och prata om vad de har läst efteråt" säger hon.
Uppmuntran är viktigt för att få igång läsningen, anser hon."Det finns många sätt att lära sig läsa. Serietidningar passar en del barn bättre än böcker. Att skriva egna berättelser tycker många barn är roligt och de utvecklas som läsare genom att skriva också.”
Anmäl textfel